ZPS: Slovenski potrošniki, združeni v kampanji PreVWara do poravnave
Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je leta 2017 v kampanji PreVWara zbrala zainteresirane slovenske potrošnike, ki so bili prizadeti v t.i. “dieselgate” aferi, v kateri je VW priznal, da je v vozila namestil opremo za prirejanje izpustov. Prevzemnik terjatev slovenskih potrošnikov, družba Financialright GmbH iz Nemčije, ki je zanje vložila tožbo na nemškem sodišču, je danes potrošnike, ki so oškodovanci v tej tožbi obvestila, da je s koncernom VW dosegla poravnavo. S poravnavo je prevzemnik terjatev upravičenim udeležencem skupne tožbe zagotovil izplačilo. Na ZPS so prepričani, da je poravnava pomembna zmaga, saj so slovenski potrošniki brez finančnega tveganja dobili možnost uveljavljanja potrošniških pravic na nemškem sodišču, saj takrat v Sloveniji še ni bilo zakonodaje, ki bi omogočila skupinsko tožbo.
OZADJE
18. septembra 2015 je ameriška agencija za okolje EPA objavila, da je Volkswagen priznal vgradnjo in uporabo opreme za prilagajanje vrednosti izpustov (t.i. defeat device) v avtomobilih z dizelskim motorjem, da bi na ta način ustrezali zakonsko določenim vrednostim v ZDA.
Zveza potrošnikov Slovenije je v okviru svojega poslanstva takoj pričela z preverjanjem možnosti, kako bi tudi slovenski potrošniki, ki so kupili vozilo z nameščeno odklopno napravo, uveljavili pravico do odškodnine. V Sloveniji ni bilo veljavne zakonodaje, na osnovi katere bi lahko slovenski potrošniki kolektivno uveljavljali svojo pravico pred sodiščem.
Zveza potrošnikov Slovenije je v okviru svojega mednarodnega delovanja našla način, ki je vsem slovenskim oškodovanim potrošnikom omogočil, da pravico poiščejo na sodišču. ZPS in Financialright sta v septembru 2017 začela s kampanjo PreVWara. Potrošniki so za udeležbo v postopku predložili vse potrebne dokumente, s katerimi se je lahko na sodišču dokazovala utemeljenost odškodninskih zahtevkov. Po pravnem pregledu dokumentov , so potrošniki svojo terjatev s podpisom pogodbe prenesli na družbo Financialright. Hkrati se je družba Financialright pod določenimi pogoji zavezala, da bo za te terjatve vložila tožbo in nosila vse stroške postopka. V primeru neuspeha potrošniki ne bi nosili nobenih stroškov, medtem ko v primeru uspeha družba Financialright GmbH zadrži do 35 % prisojenega ali v poravnavi izpogajanega zneska.
Do začetka januarja 2018 se je v kampanjo prijavilo več kot 6.500 potrošnikov, kar je v evropskem merilu, glede na skupno število vseh oškodovanih kupcev v Sloveniji, edinstven uspeh. Ko je bilo zbiranje dokumentacije slovenskih potrošnikov zaključeno, vključno s pogodbenim prenosom terjatev zainteresiranih potrošnikov na družbo Financialright, je bila zaključena tudi vloga ZPS kot organizatorja kampanje PreVWara.
ZPS v nadaljnje pravne postopke in pogajanja o poravnavi ni bila vključena.
Financialright je 29. marca 2018 pri Okrožnem sodišču v Braunschweigu, Nemčija vložil tožbo proti koncernu Volkswagen AG.
Vložitev tožbe za tako drage izdelke, kot so avtomobili, je za običajnega kupca draga in tvegana, saj v primeru da tožbo izgubi ne dobi povrnjenih svojih stroškov, plačati pa mora še stroške nasprotne stranke. Zato je ZPS je organizirala kampanjo PreVWara tako, da je udeležencem postopka lahko prinesla le korist , če pa postopek na sodišču ne bi bil uspešen, pa potrošniki ne bi nosili nobenega tveganja ali stroškov.
PORAVNAVA JE POMEMBNA ZMAGA
Do vsebinskega odločanja zahtevka slovenskih potrošnikov na nemškem sodišču po več kot šestih letih ni prišlo, zato ne preseneča odločitev financerja tožbe Financialright – prevzemnika terjatev, da je iskal možnosti za izvensodno poravnavo.
“Kot smo že na začetku kampanje PreVWara izpostavili je Volkswagnova prevara večplastna, saj gre za oškodovane lastnike avtomobilov, pa tudi za onesnaženje okolja kjer smo oškodovani vsi. Žal po razkritju afere, v nasprotju z ZDA, kjer so ukrepali hitro in učinkovito, ni sledilo enako učinkovito ukrepanje na ravni Evropske unije. EU. Zaostrila se je metodologija merjenja izpustov, a kolikor je nam znano, niso bili sproženi postopki proti evropskim organom nadzora, ki svojega dela niso izvajali na način, da do zlorab ne bi moglo priti.. Zato smo priča tudi različnemu obravnavanju potrošnikov v posameznih državah članicah, čeprav je šlo za isto afero. In čeprav vsebine poravnave žal ne moremo komentirati, saj ZPS ni bila vključena v tožbene postopke niti v poravnavo, menimo, da je bila odločitev, da potrošnikom omogočimo iskanje pravice na sodišču, pravilna” je ob tej priložnosti pojasnila Breda Kutin, predsednica Zveze potrošnikov Slovenije in dodala “Dosežena poravnava je pomembna zmaga tako za slovenske potrošnike kot tudi za ZPS in pomeni pomemben mejnik pri uveljavljanju odgovornosti podjetij za svoja ravnanja“.
Želimo si, da bi to prepoznali tudi odločevalci v slovenskem prostoru, kjer potrošnik kljub dobro zastavljeni zakonodaji varstva potrošnikov v izvajanju postaja vse šibkejši člen. Na ZPS bomo zato še naprej glas potrošnikov v slovenskem in evropskem prostoru. Tudi s tožbami, ko se podjetja na pozive k odpravi nepoštenih praks, ki jih odkrijemo, ne odzovejo in preostane uveljavljanje pravic prek sodišč edina možnost.
Zadeva VW:
Imate pravico do odškodnine!
✓ Uveljavite svoje pravice
✓ Brez tveganja in stroškov za potrošnike
✓ Hitra in preprosta prijava po spletu
Zbiranje prijav je zaključeno. Pridružilo se nam je več kot 6.200 potrošnikov. Vsa nadaljnja komunikacija bo potekala na elektronski naslov, ki ste ga navedli v prijavi. V primeru nepopolne dokumentacije vas bomo za dopolnitev prosili v prihodnjih dneh. Samostojno jo boste oddali preko spletne povezave, ki vam jo bomo posredovali.